Op het vernieuwde Houtplein komen verschillende verkeersstromen samen. Het vernieuwde ontwerp leidt bij veel weggebruikers tot verwarring. “Volgens mij hebben ze een vrij ingenieuze oplossing bedacht, maar geen rekening gehouden met menselijk gedrag”, zegt Pieter Bakker, bewoner van het plein. “Ik zie dagelijks auto’s over de busbaan rijden, en nauwelijks fietsers die gebruikmaken van de fietskelder.”
Na jaren van verbouwingen is het Houtplein eindelijk opgeleverd. De gebruikers lijken echter nog moeite te hebben met de nieuwe inrichting. “Het ziet er mooier uit dan voorheen, en ik ben blij dat ze niet van die piepkleine boompjes hebben geplant”, noemt Bakker als positieve punten.
De lijst met minpunten is volgens hem echter lang. In een reportage licht hij die verder toe en toont hij ter plekke de knelpunten.
Tekst gaat verder onder video.
Op Facebook noemt Bakker de gemeente “naïef” door te denken dat mensen automatisch nieuwe regels volgen als er alleen wat borden geplaatst worden. Een andere buurtbewoonster, die al veertig jaar in de wijk woont, vindt het ook verwarrend: “Eerst mocht je met de auto over de busbaan, toen niet meer, tijdens de verbouwing weer wel, en nu mag het weer niet.”
De gemeente erkent de problemen rond de busbaan en geeft aan extra borden en belijning te zullen aanbrengen om de verkeersregels te verduidelijken.
Tegen de richting in
Voor fietsers die vanaf de Wagenweg richting het centrum willen, is er een illegale afsnijroute via een brede fietsstraat waar ook auto’s rijden. Door tegen het verkeer in te fietsen, kunnen ze sneller het centrum bereiken.
“Het probleem is dat ze aan het eind van die straat aan de verkeerde kant van de weg uitkomen, en soms ook nog bussen moeten ontwijken”, vertelt Bakker. Hij merkt opnieuw op dat ook auto’s de busbaan gebruiken, wat tot gevaarlijke situaties leidt.
Fietsenstalling te ver weg
Het is de bedoeling dat fietsen geparkeerd worden in de fietskelder of in speciale parkeervakken. Maar die worden amper gebruikt. “Ik zie helemaal geen vakken”, zegt een vrouw die haar fiets voor de winkel neerzet. “Ik kom alleen wat boodschappen doen. Dan ga ik niet helemaal naar de kelder, dat is te ver lopen met mijn spullen. Zet hier gewoon een fietsenrek neer.”
Ook Bakker ziet dat fietsen overal worden neergezet. De gemeente geeft aan dat er stewards zijn die fietsers wijzen op de juiste parkeerplekken. “Maar die zijn niet altijd aanwezig, omdat ze ook op andere plekken in de stad nodig zijn”, laat een woordvoerder weten. In de zomer wordt het team versterkt met handhavers. “Zij kunnen boetes uitdelen, al zal dat niet direct gebeuren.”
Lees ook: Herinrichting Houtplein begonnen: ‘Straks geen ruimte meer voor auto’s’