Een inspectieoordeel dat hard binnenkwam, examenstress tot op het laatste moment en een lichting scholieren die begon in coronatijd. Het schooljaar 2024-2025 was er een vol uitdagingen voor het Kennemer Lyceum. Toch kijkt rector Bernice van Staalduine met trots terug: “We hebben het samen gevierd dat er weer een voldoende was en zijn nu bezig met vasthouden van wat we hebben ingezet.”
In de laatste uitzending van Haarlem Vandaag voor de zomerstop blikt de rector terug op een roerig jaar. Een belangrijk moment was het inspectietraject. “In maart 2024 hebben wij een inspectiebezoek gehad en een onvoldoende gekregen op de havo. Dat is ontzettend balen natuurlijk, want zoiets verwacht je niet”, vertelt Van Staalduine. Toch bleek het oordeel een stimulans. “Wat ik heel positief vind aan het hele traject, is dat we echt met het team de schouders eronder hebben gezet” In maart 2025 volgde een herbezoek. “We hebben ze wat vervroegd uitgenodigd en weer een voldoende binnengehaald.”
Luister hier het hele interview met Bernice van Staalduine terug. Tekst gaat verder onder audiofragment.
Ook bij de eindexamens ging niet alles vlekkeloos. De uitslag voor het vwo-examen economie moest worden uitgesteld omdat de eerste en tweede corrector het inhoudelijk niet eens werden. “Toen hebben we met de andere school samen besloten een derde corrector in te zetten.” Het zorgde voor vertraging, maar uiteindelijk kwam alles goed. “Op vrijdag kwam de uitslag en zijn we met vier auto’s, bloemen, taart en weet ik het wat naar de zes leerlingen gegaan die op dat moment definitief geslaagd waren.”
Coronalichting
Een bijzonder moment was de diploma-uitreiking voor de lichting die begon in coronatijd. “De kracht die die leerlingen hebben moeten tonen, is indrukwekkend”, vindt de rector. Ze is vooral trots op wat leerlingen sociaal hebben bereikt. “Dat is ook wat er zo is ingehaald op de middelbare scholen. Een school is zo’n sociaal geheel, waarin kinderen vrienden maken, zichzelf durven zijn of leren durven zijn.” Volgens haar werd pas in de nasleep van corona echt duidelijk hoe belangrijk die sociale ontwikkeling is. “Resultaten zijn ook indrukwekkend, maar daar kun je beter op bijsturen en repareren dan op het sociale stuk.”
“Resultaten zijn ook indrukwekkend, maar daar kun je beter op bijsturen en repareren dan op het sociale stuk.” – Rector Bernice van Staalduine
Ondertussen blijft de school scherp op toekomstige ontwikkelingen. Het Kennemer Lyceum onderzoekt hoe AI, zoals ChatGPT, zinvol kan worden ingezet in het onderwijs. “Bijvoorbeeld bij profielwerkstukken, maar dan met een logboek en kritische reflectie op wat ChatGPT ervan maakt.”
Ook het veelgebruikte leerlingvolgsysteem Magister staat ter discussie en daarom zet het lyceum een denktank op met ouders, leerlingen en collega’s. “Zodat we aan het begin van volgend schooljaar een knoop hierover kunnen doorhakken”, legt ze uit. “Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit op de Magister van mijn kinderen kijk en dat ik mijn wachtwoord ben vergeten.”
Discussie schooladvies
Tot slot noemt Van Staalduine de blijvende discussie over schooladviezen. “Er zit een beeld in onze samenleving dat je met een hoog advies kansrijker bent. Maar volgens mij onderschatten we hoe belangrijk straks mensen zijn die in de praktijk kunnen werken.”