“Het is een sluiproute geworden. Tijdens de spits is het hier heel druk”, meldt Ineke Beerman. Ze woont al dertig jaar aan de straat. “We hebben vaker actie gevoerd om iets te doen aan de gevaarlijke weg, maar nog altijd zonder succes.” Vanavond wordt de situatie besproken in de gemeenteraad van Heemstede. De Fietsersbond heeft samen met de bewoners opgeroepen om vanmiddag gezamenlijk een uur over de weg te fietsen.
De actie is bedoeld om aan te tonen dat er op de weg geen ruimte is voor fietsers. “Er is hier geen fietsstrook of fietspad”, zegt Guus van Dee van de Fietsersbond. “Na 55 centimeter zie ik een stippellijn, maar auto’s rijden hier met zestig voorbij. Als ze elkaar moeten passeren, duwen ze de fietsers de berm in.” Naast de weg ligt een zachte berm met daarnaast een strook bomen. “In de berm zijn ook allemaal autobandensporen gesleten. Het is hartstikke gevaarlijk.” Tijdens de actie reden zo’n dertig fietsers mee.
Tekst gaat verder onder de reportage over de actie.
“Ik had gehoopt op meer deelnemers, zodat je tegelijk met een groep in beide richtingen kon fietsen. Nu zie je auto’s, net als in de normale situatie, tussen de fietsers doorslingeren”, zegt Van Dee. Hij benadrukt dat de actie geen demonstratie is. “Het is meer een soort schooluitje; we bootsen de werkelijkheid na.”
Met de actie hopen de deelnemers duidelijk te maken dat Heemstede maatregelen moet nemen om de weg om te vormen tot een dertigkilometerweg. “Ze hebben een lijstje met wegen die ze in 2026 willen aanpakken. Zet daar ook de Prinsenlaan op”, zegt Van Dee.
De weg ligt net buiten de bebouwde kom. “Wij bespreken deze weg al langer met ambtenaren van de gemeente, maar we werden altijd met een kluitje in het riet gestuurd omdat hij buiten de bebouwde kom ligt”, vertelt Beerman. Even verderop, bij de Kadijk, heeft de gemeente jaren geleden de maximumsnelheid verlaagd van zestig naar dertig kilometer per uur. “Dat ligt ook buiten de bebouwde kom — je hebt daar een bord met een schuine rode streep door ‘Heemstede’ en daaronder een bord met ‘maximumsnelheid 30’. Dat willen wij hier ook”, zegt Beerman. “Het liefst met twee rode fietsbanen, zodat auto’s vanzelf langzamer gaan rijden.”























