In Haarlem Vandaag was architect Dennis van Veen te gast, winnaar van de Lieven de Key-penning voor de restauratie van de Bakenessertoren. Hij vertelt dat de prijs voelt als gezamenlijke erkenning voor zijn hele team. Volgens hem behoren ook de andere genomineerde projecten tot “toonaangevend” en zijn het “parels voor de stad”.
Van Veen legt uit dat de restauratie begon vanwege technische problemen. De laatste opknapbeurt dateert uit de jaren zestig. “Dat is met veel ambitie en inzet gedaan, maar bepaalde dingen zouden we nu anders doen”, vertelt hij. “Dat lood zat vol met scheuren. De houtconstructie achter het lood was ook aangetast.” Het lood was relatief snel verouderd en moest vervangen worden. “In ons vakgebied komen wij lood tegen van honderden jaren oud.”
Luister hier het gesprek met Dennis van Veen terug. Tekst gaat verder onder audio.
Tijdens het onderzoek ontdekte Van Veen dat de toren er vroeger anders uitzag dan de witte variant die Haarlemmers kennen sinds de jaren zestig. “Ervoor weten we dat in ieder geval het lood- en leiwerk, vanaf het begin van de twintigste eeuw, duidelijk onbeschilderd was.”
Driedeling
Dat leidde tot de keuze om terug te keren naar de oorspronkelijke driedeling van de toren: de bakstenen onderkant, natuurstenen achterkant en de loden lantaarn. “We wisten natuurlijk: dit betekent iets voor mensen. We wijzigen iets wat in het collectief geheugen zit, dus dat moeten we goed uitleggen.” Omwonenden reageerden volgens hem positief toen zij werden uitgenodigd om het werk te bekijken.
Hij werkt verder aan projecten zoals het aulagebouw op begraafplaats Akendam, een theater in Zandvoort en mogelijk de restauratie van zwembad De Houtvaart. Van Veen benadrukt dat zulke restauraties alleen lukken door samenwerking tussen gemeente, aannemer en specialisten. Over zijn eigen rol blijft hij bescheiden: “Het lukt alleen maar met een goede opdrachtgever die veel vertrouwen geeft.”
Lees ook: Renovatie Bakenessertoren bekroond met Haarlemse architectuurprijs



















