Nu Amsterdam fatbikes zelf wil weren uit drukke gebieden zoals het Vondelpark, is de vraag of Haarlem dit voorbeeld gaat volgen. De gemeente krijgt steeds vaker meldingen over gevaarlijke situaties in parken, de binnenstad en rond scholen. Verkeerswethouder Bas van Leeuwen zei eerder al dat bestaande regels tekortschieten en reageert bij Haarlem Vandaag op de Amsterdamse ontwikkelingen.
Landelijke regels bieden volgens Amsterdam onvoldoende ruimte om op te treden tegen de overlast en onveiligheid die fatbikes veroorzaken. Amsterdam kiest nu voor een lokale route: wethouder Melanie van der Horst wil via de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) fatbikes weren uit drukke gebieden, te beginnen in het Vondelpark. “Dat is natuurlijk een hele stevige maatregel die ik snap en waar ik met interesse naar kijk”, reageert Van Leeuwen. “Ik hoop zeker in een stad als Haarlem waar allemaal andere gemeentes omheen liggen waarvan de kinderen naar Haarlemse scholen gaan, het Rijk snel met hele duidelijke maatregelen komt.”
Luister het interview met Bas van Leeuwen hier terug. Tekst gaat verder onder het fragment
Van Leeuwen is nog niet van plan om net als zijn collega in Amsterdam het heft in eigen handen te nemen. “Voor nu ben ik blij dat er op dit moment een minister is die zegt: ‘ik ga stappen op me nemen’. Daar heeft hij ook de Kamer over geïnformeerd met een brief, dus daar kijk ik goed naar en heb ik heel veel hoop op gevestigd.” Hoewel het kabinet demissionair is, heeft hij er vertrouwen in. “Het Rijk heeft ervoor gezorgd dat de politie meer rollerbanken heeft. Onder schooltijd kijkt de politie regelmatig wat er ‘verkeersveilig’ rondrijdt hier.”
Een aantal maatregelen ziet van Leeuwen liever vandaag dan morgen. “Een leeftijdsgebonden helmplicht, daar zie ik echt wat in”, noemt hij. Daarnaast wenst hij een zogeheten ’typegoedkeuring’, dus dat er wordt gecontroleerd of dit soort fietsen voldoen aan wet- en regelgeving.
Haarlem trok eerder samen met Amsterdam op in een brandbrief aan het Rijk, waarin onder meer werd gepleit voor een minimumleeftijd voor e-bikes en een verbod op opvoersetjes.























