Haarlem start vanaf 1 maart 2026 met het uitdelen van boetes aan vervuilende vracht- en bestelauto’s die de nul-emissiezone inrijden. Dat zegt wethouder Bas van Leeuwen tegenover Haarlem105 nadat uit cijfers van Overstappen.nl blijkt dat er in Haarlem al 8088 waarschuwingen zijn uitgedeeld sinds de invoering van de zone. Landelijk zijn bijna 30.000 boetes opgelegd; vooral steden als Rotterdam en Den Haag zijn al volop aan het beboeten. Haarlem, Groningen en Amersfoort geven op dit moment uitsluitend waarschuwingen en nog geen boetes.
Haarlem stelde de nul-emissiezone per 1 juni 2025 in, met een waarschuwingsperiode van zes maanden. Die zou eind november aflopen, maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt al geruime tijd aan een nieuw verkeersbord voor de nul-emissiezone. Dat bord wordt naar verwachting pas rond 1 januari 2026 geplaatst. “Bij introductie van een nieuw verkeersbord moeten gemeenten altijd twee maanden waarschuwen”, laat een woordvoerder weten. “Als we in december al zouden gaan beboeten en in januari het nieuwe bord wordt ingevoerd, zouden we opnieuw twee maanden moeten waarschuwen. Dat is niet logisch. Daarom beginnen we per 1 maart met beboeten.”
Invoering
Haarlem voerde de nul-emissiezone in om vervuilende voertuigen te weren en de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit betekent dat vracht- en bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager de stad niet meer in mogen. De zone moet bijdragen aan een schonere binnenstad en maakt deel uit van het landelijke beleid om binnensteden stapsgewijs emissievrij te maken
Lees ook: Vanaf zondag voert Haarlem een nul-emissiezone in voor vracht- en bestelauto’s in de stad





















