Net als vorig jaar mogen taxichauffeurs tijdens het Formule 1-weekend in Zandvoort onder strikte voorwaarden aan het werk in het afgesloten gebied rond het circuit. De gemeente stelt maximaal honderd doorlaatbewijzen beschikbaar voor chauffeurs uit de gehele regio. Volgens de gemeente was de pilot van vorig jaar succesvol en krijgt die aanpak daarom een vervolg.
De pilot kwam vorig jaar tot stand na kritiek van Haarlemse taxichauffeurs die vonden dat zij werden buitengesloten, terwijl chauffeurs van buiten de regio wel gemakkelijk toegang kregen. Na gesprekken met de gemeente werd besloten tot een proef waarbij een kleine groep Haarlemse taxi’s onder voorwaarden bezoekers mocht ophalen in Zandvoort, op een speciaal aangewezen plek bij De Krocht.
Lees ook: Haarlemse taxi’s mogen tijdens F1 in Zandvoort staan: “We zijn heel blij” – Haarlem105
Volgens Salim Belgnaoui van Kennemer Taxi is er opnieuw resultaat geboekt in overleg met de gemeente Zandvoort voor de invulling van het vervolg van de pilot. Zo wordt de standplaats op De Krocht uitgebreid van drie naar vijf plekken, en mogen Haarlemse chauffeurs dit jaar ook gebruikmaken van een nieuwe standplaats bij Nieuw Unicum. “Dat is in goed overleg tot stand gekomen,” zegt hij. “We hebben gemerkt dat als je serieus met voorstellen komt, er wél naar ons geluisterd wordt.”
Binding met de regio
Toch zijn er ook zorgen. Zo leidde het openstellen van het dorp na de race vorig jaar tot grote drukte, waarbij ook chauffeurs zonder pas massaal het centrum inreden. “We hebben gepleit om de chauffeurs met doorlaatbewijzen eerder toe te laten dan de gewone taxichauffeurs. Het is handiger vanwege de drukte en bovendien eerlijker. Anders heb je ook geen voordeel aan de doorlaatpas.”
“Als wij niet bij grote evenementen zoals de Toppers mogen staan, vind ik dat chauffeurs van buiten niet bij de Formule 1 mogen staan.”
Om in aanmerking te komen voor een doorlaatbewijs, moeten chauffeurs kunnen aantonen dat zij binding hebben met de regio. In theorie kunnen ook chauffeurs uit bijvoorbeeld Amsterdam worden toegelaten, mits zij hun werkzaamheden in de regio kunnen onderbouwen. Belgnaoui vindt dat ergens wrang: “Als wij niet bij grote evenementen zoals de Toppers mogen staan, vind ik dat chauffeurs van buiten niet bij de Formule 1 mogen staan. Dat voelt oneerlijk.”
Toch is hij bovenal positief over de samenwerking met de gemeente: “De communicatie met de gemeente is echt sterk verbeterd. Ze zien nu wat er speelt, denken mee, en nemen ons eindelijk serieus.”