Het nieuwe Haarlemse parkeerbeleid is vanavond, na maandenlange discussies, door de gemeenteraad vastgesteld. Met 24 stemmen voor en 15 tegen is het plan aangenomen. Het besluit over het nieuwe beleid werd vorige maand wederom uitgesteld omdat een voorstel over het verlagen van de parkeertarieven in zone C toen resulteerde in een gelijke stemming.
Nadat dit voorstel door de gemeenteraad was aangenomen, kon de stemming over het parkeerplan eindelijk beginnen. Met een ruime meerderheid is het plan aangenomen wat betekent dat betaald parkeren de komende vijf jaar in de Amsterdamsewijk en zes wijken in Haarlem-Noord wordt ingevoerd.
“Wij vinden dat het de stad leefbaarder maakt en het maakt de weg vrij voor meer betaalbare woningen”, zei D66-raadslid Dimitry van den Berg vanavond. Ook fractievoorzitter van Actiepartij Danny van Leeuwen stemde voor. “Hoe meer we reguleren, hoe goedkoper het wordt. Als meer wijken aansluiten dan kunnen we het allemaal betaalbaar en leefbaar houden.”
“Wij keuren alles rondom het parkeerbeleid af.”
Moussa Aynan, fractievoorzitter Jouw Haarlem
Maar volgens SP-fractievoorzitter Ruud Kuin lost betaald parkeren niets op. “Bovendien hebben de Haarlemmers er helemaal niets over kunnen zeggen.” Moussa Aynan, fractievoorzitter van Jouw Haarlem, was vanavond niet te spreken over de gang van zaken. “Wij keuren alles rondom het parkeerbeleid af. Bovendien is het niet goed geweest voor het vertrouwen in de politiek.”
Stapsgewijs
Het betaald parkeren zal stapsgewijs worden ingevoerd in deze volgorde: eerst in het Ter Kleefkwartier, dan de Amsterdamsewijk, Transvaalwijk, Indischewijk, Vogelenwijk, Delftwijk en als laatst in het Vondelkwartier. Dit zijn zeven wijken die gemiddeld boven de grens van 95 procent parkeerdruk komen. In de overige wijken in de stad komt tot in ieder geval 2030 geen betaald parkeren.
Lees ook: Haarlems parkeerbeleid na urenlang debat opnieuw met een maand uitgesteld