Na het besluit van het Stedelijk Gymnasium Haarlem om ouders pas later inzage te geven in het digitale leerlingvolgsysteem Magister, volgen ook andere scholen in de regio dat voorbeeld. Verschillende scholen laten aan Haarlem105 weten dat ook zij nadenken over aanpassingen in het gebruik van Magister. De aanleiding: zorgen over toenemende prestatiedruk bij leerlingen en de wens om hen meer autonomie te geven.
Het Kennemer Lyceum in Overveen overweegt eveneens om de toegang voor ouders te beperken. Rector Bernice van Staalduine laat weten dat de school hierover intern in gesprek is: “We richten hiervoor een denktank op met ouders, leerlingen en docenten. We zullen met elkaar in gesprek gaan over prestatiedruk, autonomie en zelfstandigheid van leerlingen en steun en begeleiding van de ouders. Op basis daarvan zullen we volgend schooljaar mogelijk zaken anders gaan organiseren.”
Smartphonevrij
Ook op Het Schoter speelt het thema, laat rector Jord Schaap weten. “We willen een bewuste relatie met technologie aangaan. Dat is een van de redenen waarom we per volgend schooljaar bijvoorbeeld een volledig smartphonevrije school worden. Nadenken over wanneer we cijfers in Magister zetten, en voor wie dat zichtbaar is, past daar ook bij. We vinden het goed om te horen dat de collega’s van het Stedelijk hier ook mee bezig zijn. We gaan daar volgend schooljaar ook afspraken over maken, passend bij onze school.”
“We vinden het goed om te horen dat de collega’s van het Stedelijk hier ook mee bezig zijn.”
Jord Schaap, Rector Het Schoter
Het Mendelcollege heeft inmiddels al maatregelen genomen. Daar worden cijfers voortaan slechts één keer per dag bijgewerkt. “Wij gaan naar één moment, eind van de schooldag, waarbij cijfers worden ververst”, laat rector-bestuurder Jan Mattijs Heijnemeijer weten. “Dus overdag is er aandacht voor school en weekend is weekend. Geen 24 uur aandacht voor cijfers. Tevens willen we graag met ouders optrekken als educatief partner. Voor ons gaat het erom aan ouders aan te geven wat we wèl van ze verlangen.”
Druk verlagen
De discussie over de rol van Magister en ouderbetrokkenheid laait al langer op. Het Stedelijk Gymnasium Haarlem maakte vorige week bekend dat ouders vanaf volgend schooljaar pas later toegang krijgen tot cijfers in Magister. Rector Jan Henk van der Werff lichtte toe dat dit leerlingen meer rust en eigen regie moet geven: “We kregen signalen dat leerlingen zich onder druk voelen staan. We willen ervoor zorgen dat ze eerst terugkoppeling krijgen voordat een cijfer online staat.”