De tuin van het Noord-Hollandse provinciehuis in Haarlem stond gistermiddag volledig in het teken van de jaarlijkse haringparty, traditiegetrouw georganiseerd door Haarlem Marketing. Onder een stralende lentezon, met temperaturen rond de 23 graden, genoten ruim 300 bezoekers in de tuin van Paviljoen Welgelegen van haring én een breed scala aan andere lekkernijen.
Net zoals vorig jaar was er veel meer te eten dan alleen Hollandse Nieuwe: oesters, (oesterzwam)bitterballen, (vegan) sushi en Italiaans ijs. Ook qua vloeibare versnaperingen was het goed vertoeven: witte wijn, rosé en koud bier. En veel water met citroen, want ondanks dat de vijf al in de klok zat, scheen de zon volop en tikte de thermometer 23 graden aan.
Gemeenteraad minder aanwezig
Opvallend was dat er dit jaar iets minder prominente politici aanwezig waren dan op de voorgaande editie. Toch waren zowel burgemeester Jos Wienen als zijn voorganger Bernt Schneiders van de partij. Ook wethouder Bas van Leeuwen, raadslid Nienke Klazinga (VVD), en fractievoorzitters Louise van Zetten (Hart voor Haarlem), Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) lieten hun gezicht zien.
Daarnaast waren er ook veel Haarlemse ondernemers aanwezig, zowel als gast als om hun lokale producten onder de aandacht te brengen. De middag stond dan ook vooral in het teken van netwerken en bijpraten in een informele sfeer.
Met livemuziek, een jeu-de-boulesbaan en ‘polaroidmeiden’ die gasten op de foto zetten, was de sfeer ontspannen en feestelijk. Directeur Anne-Marije Hogenboom van Haarlem Marketing spreekt dan ook van een geslaagde editie. “Dit is pas de tweede editie van de Haarlemse Nieuwe – dus officieel nog geen traditie, maar we zijn duidelijk op weg”, laat ze weten aan Haarlem105. “Bijzonder is dat er een record aantal bezoekers aanwezig waren tijdens deze editie. Wat vorig jaar begon als een vernieuwde haringparty, groeit nu uit tot een plek waar enthousiast ondernemend Haarlem samenkomt.”