Geschrokken buurtbewoners zijn een petitie gestart naar aanleiding van het nieuwe Verkeers- en Vervoersplan 2025-2040 van de gemeente Zandvoort. In het plan is vanaf de hoofdweg een eerdere afslag richting ‘P De Zuid’ ingetekend. De buurtbewoners vrezen dat er extra verkeersdrukte bij de duinrand ontstaat en dat dit schadelijk is voor het duingebied.
Naast de petitie hebben zij zich ook verenigd in een appgroep. “Ik hoorde van het plan via buren. Je merkt dat er wel wat overdreven wordt, maar na het lezen van het plan heb ik nog steeds zorgen”, vertelt Etienne Schraven, één van de initiatiefnemers van de petitie, die inmiddels al meer dan 500 keer is ondertekend.
Tekst loopt door onder de video.
Wethouder Gert-Jan Bluijs zegt de zorgen te begrijpen. “Wij gaan niet in de duinen graven, het is Natura 2000-gebied en wij zijn ons ervan bewust dat we daar niets mogen doen. Het plan is bedoeld om de huidige situatie te verbeteren.” Volgens hem is in het plan door verkeersexperts gekeken hoe de situatie eruit zou zien als je vanaf nul zou beginnen.
“Op drukke dagen zo’n duizend auto’s extra”
Gert-Jan Bluijs, wethouder gemeente Zandvoort
“De hoofdwegen blijven hetzelfde, alleen slaan de auto’s die naar parkeerplaats De Zuid moeten bij het Shell-tankstation al af om langs de duinrand te rijden. In de huidige situatie rijden ze door naar de rotonde om via de Tolweg over de duinrand naar de parkeerplaats te gaan. Op drukke dagen zijn dat zo’n duizend auto’s extra over die weg”, schat de wethouder.
‘Drukker en drukker’
John Dalhuijsen, die al 73 jaar in de straat woont, kan zich nog herinneren dat het vroeger een doodlopende weg was. “Ze hebben die destijds eerst opengesteld richting het tankstation en er later ook een tweebaansweg van gemaakt. Het wordt steeds drukker en drukker.”
Dalhuijsen is bang dat de weg een doorgaande route om het dorp heen wordt. “Het is echt alleen de bedoeling dat mensen de weg gebruiken richting de parkeerplaats”, verduidelijkt de wethouder. “Nu rijden deze mensen vaak zoekend door het dorp en veroorzaken ze overlast in de rest van Zandvoort.”
Bekijk de eventuele nieuwe route hieronder. Tekst loopt door onder de afbeelding.

Toch is Bluijs zelf nog niet helemaal overtuigd van het plan. “Hoe kostbaar is het? Is het wel verstandig om te doen? Ik zou willen voorstellen om onder andere met de bewoners te kijken hoe wij de route, via bijvoorbeeld de huidige weg, kunnen laten lopen.” Het plan wordt binnenkort besproken in de gemeenteraad.
Nieuw systeem
In het huidige plan wordt de weg langs de duinrand ingericht met dertig kilometer per uur als maximale toegestane snelheid. “Met ruimte voor de fiets en rood asfalt, zodat er ook rustiger gereden wordt.” Begin volgend jaar komt er bovendien een nieuw systeem dat duidelijker aangeeft welke route je moet rijden voor de parkeerplaatsen. Dit zou mogelijk ook al een deel van de oplossing zijn.