Na de verrassende 2-0 overwinning op Willem II is Telstar gepromoveerd naar de Eredivisie. Een prestatie die maar weinigen hadden zien aankomen. Haarlem105 sprak opnieuw met Leon Annokkee, directeur van Telstar, over het onverwachte succes en de uitdagingen die nu volgen.
Het echte besef kwam pas laat, vertelt Annokkee. “Bij de blessuretijd van de wedstrijd. Toen dacht ik: het gaat nou echt gebeuren”, zegt hij. Uit zelfbescherming durfde hij niet te rekenen op de promotie. “Je wilt nooit vooruitlopen. Je krijgt vragen van: wil jij het schild uitreiken? Dan denk je: we moeten niet te hard van stapel lopen, want het blijft voetbal.”
Teamprestatie
De voorzitter noemt het succes een teamprestatie. “Ik denk: voetballen als een team, dat heeft het verschil gemaakt. De jongens zijn met elkaar heel goed en hebben het maximale uit elkaar gehaald.”
Luister hier het hele interview met Voorzitter Leon Annokkee terug. Tekst gaat verder onder audiofragment.
Over de rol van trainer Anthony Correia is Annokkee duidelijk: “Hij is pas kort trainer, maar heeft zo veel ervaring. Hij ís inmiddels Telstar.” Ook prijst hij de samenwerking: “Hij snapt hoe Telstar in elkaar zit. Wij moesten binnen een paar dagen een hek plaatsen”, legt hij uit. Iedere andere trainer had gezegd: kap met die zooi, ik moet trainen. Maar hij heeft begrip en snapt dat het moet gebeuren.”
Geld maakt geen doelpunt
Hij merkt dat er veel sympathie voor Telstar is, ook buiten de regio. “Wij zijn de favoriete tweede club van Nederland. Ik denk niet dat veel mensen een hekel hebben aan Telstar. Misschien in Haarlem”, grapt de directeur.
Lees ook: Spanning stijgt voor Telstar: ‘Blijven nuchter, maar komt steeds meer bij kijken’
Ondanks het bescheiden budget heeft Telstar het onmogelijke waargemaakt. “Ooit heeft een verstandig man gezegd: Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken. En dat is wel zo”, zegt Annokkee. “Als je er een team van kunt maken en voor elkaar door het vuur wil gaan – dat gingen deze mannen – dan kun je dit realiseren.”
Praktische gevolgen
De promotie brengt volgens Annokkee veel praktische zaken met zich mee. “We brengen nu in kaart wat verplicht is. Sommige dingen kunnen wellicht op zich laten wachten. De kosten rijzen nu de pan uit, daar staan meer inkomsten tegenover. We moeten creatief blijven met het samenstellen van de selectie.”
“De kosten rijzen nu de pan uit, daar staan meer inkomsten tegenover. We moeten creatief blijven met het samenstellen van de selectie.”
– Telstar-directeur Leon Annokkee
Op hulp van de gemeente en bedrijven hoopt hij, maar hij verwacht er geen wonderen van. “Ik ga straks, als dit telefoongesprek afgelopen is, naar het gemeentehuis. Maar ik verwacht niet dat ze met een zak geld zeggen: ‘Alsjeblieft Leon, je hebt zoveel goede marketing gedaan, wij denken dat het marketingbudget van Velsen naar jou kan’. Dat zal niet gebeuren. Maar ik heb wel hulp nodig met betrekking tot alle veranderingen.” Zo moet er een nieuwe locatie gevonden worden voor de jeugd, want zij kunnen niet meer in het stadion voetballen.